Interpretacja indywidualna z 3 października 2011 r. nr ILPP4/443-484/11-4/ISN - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz §
2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w
sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa
podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w
Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko
Spółki Akcyjnej reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we
wniosku z dnia 7 lipca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.)
uzupełnionym pismem z dnia – brak daty sporządzenia (data wpływu 14
września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa
podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie faktur
wystawianych, przesyłanych i przechowywanych w formie elektronicznej
oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w tych fakturach
– jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 lipca 2011 r. został
złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa
podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i
usług w zakresie faktur wystawianych, przesyłanych i przechowywanych w
formie elektronicznej oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego
zawartego w tych fakturach. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony
pismem z dnia – brak daty sporządzenia (data wpływu 14 września 2011 r.)
o pełnomocnictwo.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
„A”
S.A. (dalej: „Spółka”) zamierza wystawiać na rzecz kontrahenta,
przechowywać oraz odbierać od kontrahentów faktury VAT w formie
elektronicznej, w formacie PDF.
W przypadku wystawiania faktur
elektronicznych, Spółka będzie wystawiać faktury dopiero po uprzedniej
akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury, o
której mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17
grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej,
zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu
lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 249, poz. 1661),
dalej: „rozporządzenie”.
Obsługiwany przez Spółkę system księgowy
będzie generował fakturę w standardowym formacie PDF, który, w jej
ocenie, zapewnia autentyczność pochodzenia i integralność treści
faktury, zgodnie z § 4 rozporządzenia.
Tak wygenerowana faktura w
formie elektronicznej będzie zapisywana na dysku sieciowym Spółki (po
nadaniu nazwy pliku odpowiadającego numerowi faktury) oraz przesyłana
kontrahentowi za pomocą poczty elektronicznej za potwierdzeniem jej
odbioru (funkcja oferowana przez klienta poczty elektronicznej).
Po
zakończeniu miesiąca (okresu rozliczeniowego) taka faktura zostanie
przeniesiona do archiwum (dedykowanego katalogu na dysku sieciowym,
spełniającego wymogi zawarte w rozporządzeniu), z możliwością jedynie
jej odczytu.
Przy czym Spółka zaznaczyła, iż po wygenerowaniu
faktury w formacie PDF nie ma możliwości zmiany jej treści przy
zastosowaniu powszechnie dostępnych metod. W przypadku odbioru faktur w
formie elektronicznej w formacie standardowego pliku PDF, będą one
przychodziły na dedykowany adres poczty elektronicznej Spółki od
różnych jej kontrahentów, po uprzedniej akceptacji takiej formy
przesyłania faktur przez nią. Będą one, tak jak w przypadku faktur
wystawianych przez Spółkę w formie elektronicznej, w oryginalnym
formacie, przechowywane na jej dysku sieciowym. Po zakończeniu miesiąca
(okresu rozliczeniowego) faktury te będą przenoszone do archiwum
(dedykowanego katalogu na dysku sieciowym) jedynie z opcją odczytu.
Spółka
zaznaczyła, iż na żadnym etapie przechowywania faktur nie będzie miała
możliwości modyfikacji ich treści, gdyż format pliku PDF uniemożliwia
takie działanie przy zastosowaniu powszechnie dostępnych metod.
Przechowując
faktury Spółka, ze względów porządkowych, zamierza jedynie dokonywać
zmiany nazwy pliku - tak, aby fakturom zakupowym nadać kolejny numer
porządkowy (oznaczenie) w rejestrze zakupów.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy
przedstawiona przez Spółkę w stanie przyszłym forma wystawiania (PDF)
oraz przesyłania faktur sprzedażowych (poczta elektroniczna za
potwierdzeniem odbioru) spełnia wymogi, o których mowa w przepisach
rozporządzenia...
- Czy przedstawiona przez Spółkę w stanie
przyszłym forma odbioru oraz przechowywania faktur elektronicznych,
dotyczących zakupów, będzie jej umożliwiała realizację prawa do
odliczenia podatku naliczonego zawartego w tych fakturach...
- Czy
proponowany przez Spółkę system przechowywania faktur jest prawidłowy
oraz czy ma ona prawo do zmiany nazwy pliku, w którym będzie mieściła
się treść faktury elektronicznej tak, aby nadać jej kolejny numer w
rejestrze zakupów (mając na uwadze wymóg z § 6 rozporządzenia)...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1
Przedstawiona
przez niego forma wystawiania oraz przesyłania faktur sprzedażowych
spełnia wymogi, o których mowa w przepisach rozporządzenia.
Ad. 2
Przedstawiona
przez Spółkę forma odbioru oraz przechowywania faktur elektronicznych,
dotyczących zakupów, będzie jej umożliwiała realizację prawa do
odliczenia podatku naliczonego zawartego w tych fakturach, w zakresie, w
jakim nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania
czynności opodatkowanych przez nią.
Ad. 3
W ocenie
Zainteresowanego, zaprezentowany w zdarzeniu przyszłym sposób
archiwizowania (przechowywania) faktur w formacie PDF, jest prawidłowy.
Mając na uwadze wymogi z § 6 rozporządzenia, jego zdaniem, ma on prawo
do zmiany nazwy pliku, w którym będzie mieściła się treść faktury
elektronicznej, tak aby nadać jej kolejny numer w rejestrze zakupów.
Uzasadnienie
Zgodnie
z § 3 ust. 1 rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane, w tym
udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie
elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu
przesyłania faktur przez odbiorcę faktury. Do takiej akceptacji może
dojść zarówno w formie pisemnej, bądź elektronicznej.
Minister
Finansów w rozporządzeniu wprowadził obostrzenie polegające na
obowiązku zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści
faktury (§ 4 rozporządzenia).
Poprzez autentyczność pochodzenia
faktury należy rozumieć pewność co do tożsamości dokonującego dostawy
towarów lub usługodawcy, albo wystawcy faktury (§ 2 ust. 1
rozporządzenia). Natomiast poprzez integralność treści faktury, w
obliczu wyżej wskazanego przepisu rozumie się, że w fakturze nie
zmieniono danych, które powinna zawierać faktura - zgodnie z przepisami
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie
zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich
przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają
zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r.
Nr 68, poz. 360).
W rozporządzeniu Minister Finansów wskazuje, iż
powyższe warunki są zapewnione w szczególności w przypadku wykorzystania
bezpiecznego podpisu elektronicznego, bądź systemu elektronicznej
wymiany danych EDI (§ 2 ust. 2 rozporządzenia). Ponadto, Minister
Finansów nie ogranicza innych form przekazywania faktur VAT w formie
elektronicznej.
W konsekwencji, każda inna forma, która zapewnia
spełnienie wymogu autentyczności pochodzenia i integralności treści
faktury, po uprzedniej akceptacji takiej formy fakturowania przez
odbiorcę faktury, będzie prawidłowa. Jednakże, Minister Finansów nie
precyzuje za pomocą jakich środków mają być spełnione przedmiotowe
warunki autentyczności i integralności.
Biorąc pod uwagę fakt, iż
Spółka zamierza wystawiać i przesyłać faktury VAT w formacie PDF,
powinna ona posiadać przede wszystkim akceptację takiego sposobu
fakturowania od każdego z kontrahentów (jest to warunek konieczny).
Akceptacja kontrahenta na przesyłanie mu faktur w PDF, może być Spółce
przekazana w formie pisemnej lub w formie elektronicznej.
W ocenie
Spółki, faktura elektroniczna wysłana bezpośrednio przez nią w formacie
PDF, tak jak został on oryginalnie wygenerowany z systemu księgowego
(tak, aby nie można było dokonać zmian w jej treści, bądź kopiować jej
treści), spełnia warunki autentyczności i integralności, wymagane
przepisami rozporządzenia.
Format pliku PDF, co do zasady, przy
użyciu powszechnie dostępnych środków uniemożliwia jakąkolwiek zmianę
treści dokumentów, a zatem zapewnia autentyczność oraz integralność
treści faktury elektronicznej.
Dlatego też Spółka stoi na
stanowisku, iż planowany przez nią sposób wystawiania i archiwizowania
faktur elektronicznych będzie prawidłowy.
W odniesieniu do drugiego
pytania, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o
podatku od towarów i usług, dalej ustawa VAT, w zakresie, w jakim
towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności
opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty
podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Kwotę podatku
naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach
otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86
ust. 2 pkt 1 ustawy VAT).
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy,
podstawą do odliczenia podatku naliczonego są otrzymane faktury VAT
dokumentujące nabycie towarów, bądź usług. Z uwagi na fakt, iż obecne
regulacje (rozporządzenie) dopuszczają wystawianie oraz przesyłane
faktur w formie elektronicznej, Spółka otrzymując fakturę w formacie
PDF, po uprzedniej akceptacji takiej formy oraz stwierdzeniu, iż
została zapewniona autentyczność pochodzenia i integralność treści
faktury, będzie miała prawo do odliczenia podatku z takich faktur.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach
indywidualnych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej wydanej
przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 21 lutego 2011 r.
(sygn. IPPP1-443-1175/10-4/EK) zauważono, iż „obecnie obowiązujące
regulacje prawne dopuszczają możliwość przesyłania faktur e-mailem w
postaci pliku PDF. Zatem przesyłanie, jak i otrzymanie faktur w formie
pliku PDF, stanowiącego załącznik do e-maila skierowanego do odbiorcy
faktury jest równoważne w skutkach podatkowych z otrzymaniem faktury w
formie papierowej, o ile zostanie zapewniona autentyczność pochodzenia i
integralność treści przedmiotowych faktur, o której mowa w cyt.
rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r.”.
W ocenie
Spółki, przy wykorzystaniu formatu PDF oraz wysyłki za pomocą poczty
elektronicznej jest zapewniona integralność oraz autentyczność
pochodzenia faktury.
W nawiązaniu do trzeciego pytania, zgodnie z § 6
rozporządzenia faktury przesłane drogą elektroniczną są przechowywane w
podziale na okresy rozliczeniowe w dowolny sposób zapewniający:
- autentyczność
pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu
ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania
podatkowego;
- łatwe ich odszukanie;
- organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur.
W
konsekwencji, zdaniem Spółki, o ile będą spełnione powyższe warunki,
przechowywanie faktur elektronicznych może odbywać się wyłącznie w
formie elektronicznej. Pierwszy warunek będzie spełniony przez
zastosowanie formatu PDF, który uniemożliwia modyfikację jakichkolwiek
danych w treści dokumentu (faktury elektronicznej). Ponadto, biorąc pod
uwagę, iż po zakończeniu każdego okresu (miesiąca) Spółka będzie
dokonywała archiwizacji faktur w odrębnym katalogu na dysku sieciowym,
umożliwiając jedynie odczyt dokumentów, w jej ocenie, taka forma
archiwizacji zapewni czytelność oraz dostęp organom podatkowym na
żądanie przez cały okres od wystawienia faktur do czasu upływu terminu
przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Mając na uwadze powyższe
wymogi, Spółka uważa, że zasadne będzie właściwe opisanie faktury w
formacie PDF, np. poprzez zmianę nazwy dokumentu, tak aby można było
łatwo je odszukać oraz archiwizować, zgodnie z kolejnością wykazania
faktur w rejestrach zakupowych.
Niewątpliwie bowiem, w sytuacji, gdy
Spółka będzie otrzymywała faktury elektroniczne od różnych kontrahentów
wystąpi sytuacja, że będą one miały różne oznaczenia (nazwy plików),
zgodnie z przyjętym przez każdego z kontrahentów schematów. Dlatego
też, aby zapewnić spełnienie warunku łatwego dostępu do faktur oraz
możliwości ich odszukania, zamierza ona dokonywać archiwizacji faktur
nadając im kolejne numery (oznaczenia) poprzez zmianę nazwy pliku. W
ocenie Spółki, nie jest to jakakolwiek ingerencja w treść faktury oraz
jej integralność, gdyż poprzez zmianę nazwy dokumentu nie ma możliwości
zmiany treści faktury, jeżeli plik jest zapisany w formacie PDF.
Zatem, Spółka mając na uwadze wymogi z § 6 rozporządzenia, ma prawo do
zmiany nazwy pliku, w którym będzie mieściła się treść faktury
elektronicznej, tak aby nadać jej kolejny numer w rejestrze zakupów.
W
świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w
sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się
za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do
art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego
dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy
zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu
prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Wskazać należy,
że ocena prawidłowości wypełnienia warunków zapewnienia autentyczności
pochodzenia i integralności treści przesyłanych faktur wymaga wiedzy
specjalistycznej. Zatem tej oceny będzie mógł dokonać właściwy organ
podatkowy lub organ kontroli skarbowej w toku kontroli podatkowej lub
skarbowej, bowiem postępowanie w sprawie wydania interpretacji
indywidualnej, stosownie do treści art. 14b § 1 ustawy Ordynacja
podatkowa, opiera się jedynie na interpretacji prawa podatkowego.
Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w
sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich
przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub
organowi kontroli skarbowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 249, poz. 1661) nie
określają konkretnych wymogów technicznych w przedmiotowym zakresie,
tak więc każde rozwiązanie techniczne, o ile zagwarantuje spełnienie
wymogów prawa podatkowego będzie prawidłowe. Podkreśla się także, iż
tut. Organ przy wydawaniu interpretacji nie dysponuje odpowiednimi
narzędziami, w tym określonymi w Dziale IV ustawy Ordynacja podatkowa,
umożliwiającymi przeprowadzenie postępowania, w trakcie którego mógłby
pozyskać wiedzę specjalistyczną.